Klassisk barnhalsduk

Efter lite flörtande gick modellen och tillika den som halsduken är ämnad för med på att posera. Modellen är klassisk. Detta är min första halsduk. Men inte den sista. Mönstret var enkelt att följa och gick snabbt att sticka. Min mamma har stickat många sådana här, och mönstret kommer från henne. Eftersom en papperslapp lätt försvinner väljer jag att för min egen skull skriva ner det här.

Gör såväl ökningar som minskningar innanför 2 m och på vartannat varv.

  • Lägg upp 9 m på stickor 3,5 och sticka rätstickning. Sticka tre varv.
  • Öka 1 m i vardera sida tills det finns 33 m.
  • Sticka 15 varv.
  • Minska 1 m i vardera sida tills 19 m återstår.
  • Byt till stickor nr 3 och sticka resår (1 r, 1 a) i 4 cm. Tag av garnet och sätt det på en nål.
  • Plocka med garnet upp 19 m i m på det första resårvarvet bakom arbetet. Sticka resår i 4 cm.
  • Sticka rätt ihop 1 m från stickan och 1 m från nålen. En tunnel bildas.
  • Öka på nästa varv 8 m jämnt fördelat och fortsätt sticka rätstickning på stickor nr 3 i ca 24 cm.
  • Minska på nästa varv 8 m jämnt fördelade. Sticka därefter ytterligare en ”tunnel”.
  • Byt till stickor nr 3,5 och rätstickning. Öka 1 m i vardera sida till 33 m.
  • Sticka 15 v.
  • Minska 1 m i var sida till 9 m återstår.
  • Sticka ytterligare 3 v och maska därefter av.

Mönstret passar ett ganska litet barn. Eftersom mitt barn är 14 månader, och garnet tunt, valde jag att efter ökningen (8 m jämnt fördelade) stickade jag ett varv r och ökade sedan ytterligare 8 m på nästa varv. Detta för att göra halsduken bredare. När jag sedan minskade gjorde jag på samma sätt fast tvärtom, alltså en minskning i två omgångar. 🙂

3 reaktioner på ”Klassisk barnhalsduk

  1. Nu ska jag genast börja sticka den här halsduken. Hade en sådan när jag var liten. Nu ska mina barnbarn få varsin. Den ena killen är 2 år och den andra är 2 månader. Tack snälla för beskrivningen!

Lämna en kommentar