Punksjal

20111119-195703.jpg

Coquille är en fantastisk sjal. Om du inte redan har stickat en så kan jag varmt rekommendera den. Det enda du behöver kunna är räta och aviga maskor. Dessutom stickas sjalen från ena kortändan till den andra. Så man slipper att ha sådär 2 000 maskor på stickorna när man stickar på sjalens längsta del. Och snyggt blir det.

Tidigare har jag gjort en fin-variant i coola garnet Zauberball. Just nu använder jag mina 950 gr blandad ull för att göra en punk-variant. Jag använder stickor från min samling, jag köper inte nya i exakt passande storlek för ändamålet, och jag blandar den ruffiga men väldigt vackra ullen med annat från mitt lager eller min LYS (local yarn store).

Några skulle säkert tycka att jag missbrukar den fina ullen när jag använder den såhär. Själv känner jag att jag stickar något med glädje och att det är något som jag faktiskt kommer att använda. Snyggt. På mitt sätt. Och det ska synas att jag har gjort den själv. Inte fin i kanten på något sätt. Kaxig.

Resultatet blir färglatt, ruffigt men vackert. Punk.

Kommentera

