Indien, Irland, kokain och trots

Nu för tiden är en bra bok samma sak som en riktigt välskriven och populärvetenskaplig faktabok. Ta Cocaina av Magnus Linton som exempel. Läs den om du inte redan har gjort den. Finns som pocket. (Du kommer nog aldrig åka till Colombia efter det.)

En annan typ av bra bok är en sådan där vindlande historia om livsöden på en avlägsen plats i världen. Gärna ska boken spänna över fler decennier. Hundra år av ensamhet av Gabriel Garcia Marquez är en sådan typ av bok. Eller Andarnas hus av Isabelle Allende. Men också den jag just nu är på väg att avsluta: A fine balance av Rohinton Mistry. Den är en tegelsten. Jag har kämpat med den i två år. (Jag skojar inte. Men ett litet barn i hushållet blir det inte mycket tid till läsning.) Man jag har aldrig gett upp och släppt den. Härligt myller mot bakgrund av 1900-talets politik i Indien.

Den tredje boktypen jag älskar är den skriven av min favoritförfattare. Roddy Doyle. Många har säkert hört talas om The Commitments. Men han har skrivit så mycket annat bra. The woman who walked into doors, till exempel. Eller En stjärna kallad Henry. Nu är två böcker av honom som jag ännu inte läst på väg i posten till mig. Jag längtar.

I det bokpaketet finns också en annan typ av bok: En sådan där som man borde läsa. I mitt fall heter den Trotsboken. Ett nödvändigt ont.

Vilken typ av böcker läser du helst?

2 reaktioner på ”Indien, Irland, kokain och trots

  1. Chick-lit jag ärvt av min syster, i brist på fantasi.🙂 Men nu kom jag på att jag tappat bort en påse med böcker någonstans i huset och där ligger en oläst Nick Hornby.

  2. Jag läser en bok om svensk adel. Den är bra! Efter den ska jag läsa ”the prince of darkness” biografi eller memoarer ellervad det nu är.

Kommentera

