Gör din egen pesto

Det började för kanske något år sedan. Tommy och Sofie bjöd på middag. Hemmagjord pesto. Måltiden bestod säkerligen av mer än pesto. Men det minns inte jag. Jag minns bara den mumsiga peston. Jag tror att middagen slutade med att jag på ett eller annat sätt slickade skålen.

Idag var jag bara tvungen att göra det själv. Jag såg fram emot det hela jobbdagen. Hemmagjord pesto till middag. Den här gången tillsammans med pasta. Men det är som sagt var peston som är det viktigaste i sammanhanget. Pesto, pesto, pesto!

Och det är inte ens svårt. Mixa:

  • bladen från två krukor basilika
  • en normalstor parmesanostbit från affärens osthylla
  • en påse pinjenötter
  • någon vitlöksklyfta
  • knappt en deciliter olivolja

Ät med sked, eller servera med pasta och en god skinka.

Så jävla gott.

En reaktion på ”Gör din egen pesto

  1. Så jäla gott asså, Du börjar låta som en tvättäkta stockholmare! Själv ska jag äta oxfilé och potatisgratäng och dricka dyrt rödtjut idag. Onsdagslyxa helt enkelt!

Kommentera

