Är detta ditt Stockholm?

Stockholms stadsbiblioteket har under årets början drivit projektet Stockholm berättar. Det har gått ut på att stockholmare röstat fram sina favoritskildringar av Stockholm. Här är vinnarna (saxade från projektets blogg):

– Per Anders Fogelström, Mina drömmars stad (Romaner)
– Stieg Larsson, Milleniumtrilogin (Deckare)
– Astrid Lindgren, Karlsson på taket (Barn- och ungdomslitteratur)
– Nils Ferlin, Från Klara kyrkogård (Poesi)
– Martin Kellerman, Rocky (Serier)
– Beppe Wolgers, Sakta vi gå genom stan (sånger)

Jag är positivt överraskad över hur bra och o-pretto listan är! När det gäller ”Romaner” och ”Poesi” är jag dock ganska lost. Men visst borde finnas något fräschare alternativ än Mina drömmars stad. Handligen i den boken utspelar sig ju för ungefär 150 år sedan.

Sakta vi gå genom stan är en bra låt. Jag är glad att Stockholm i mitt hjärta INTE vann. Men om jag skulle röstat skulle jag nog valt något med Winnerbäck istället. Kanske Stockholmskyss. Tolka det som du vill. Men jag tycker att den är vacker.

2 reaktioner på ”Är detta ditt Stockholm?

Kommentera

