ORO

Ingen kan ha undgått ASKMOLNET från VULKANUTBROTTET som nu ligger över Sverige och stora delar av Europa. Min sambo skulle ha åkt till London idag. Den resan blev inte av. Så långt allt gott. Flygsäkerhet ska man inte chansa med.

Men alla oros- och undergångsrubriker i vulkanutbrottets kölvatten gillar jag inte. Ni har säkert sett dem de senaste dagarna, rubrikerna i stil med:

UTBROTTET KAN HÅLLA PÅ I MÅNADER

SOMMAREN KAN BLI KALLARE

KATLA KAN VAKNA

Ok. Vilken svensk vill ha en kall sommar? Vilken svensk vill förlora möjligheten att åka på charter om nu sommaren här hemma skulle bli kall? Och alla som läst Astrid Lindgren förstår ju att något som kallas för ”Katla” inte kan föra något gott med sig.

Men varför skrämmas? Ta en dag i taget. Sprid inte undergångstankar förrän ”undergången” verkligen är ett förestående hot. Och skräms inte då. Informera istället på ett sakligt och pedagogiskt sätt.

Jag blir så trött på alla LARM, HOT och andra DÖDSFARLIGA SAKER som veckan efter publicering bara visar sig vara överdrivet påhitt för att locka eller sälja lösnummer.

Det kanske är därför som jag inte jobbar i kvällstidningsbranchen.

En reaktion på ”ORO

  1. Men det har jag gjort – jobbat i kvällstidningsbranschen alltså🙂

    Så länge tidningarna säljer så kommer varken Expressen eller Aftonbladet att sluta med negativa rubriker. Undersökningar visar gång på gång att negativa nyheter säljer mer än positiva. VULKANUTBROTT – MEN DET ÄR INGET FARLIGT säljer inte lika bra alltså🙂

    Jag förstår såklart vad du menar. Men så länge folk är så korkade att de fortfarande inte kan skapa sig en egen uppfattning så får de skylla sig själv om de blir skraja av vad kvällspressen skriver.

    Förresten, jag gillar din blogg! Keep it up!

Kommentera

