Är du härskad över, lille vän?

  • Inleder din besserwisseraktiga kollega meningar med ”som alla vet”, trots att så inte är fallet?
  • Blir du kallad ”lilla gumman”?
  • Tycker omgivningen att du som är tjej är ”kaxig, men på ett positivt sätt!”, när du har åsikter?
  • Övertalas du med komplimanger till att utan ersättning göra exempelvis extra arbetsuppgifter som du egentligen inte har tid med?

Alla dessa fyra sätt att bemöta dig är enligt Elaine Bergqvist sätt att härska över dig. Och fler finns så klart. Att härska över varandra måste ha varit en mänsklig sport sedan urminnes tider. Läs gärna boken Härskarteknik. Då får man också tips på hur härskartekniker kan bemötas.

Och det behövs. Anledningen till att jag lyfte fram de fyra exemplen ovan är att jag råkat ut för dem alla. Flera gånger. Den första har jag främst hört från män som är äldre än mig och som agerar som att de är högre stående för att de är experter på något som jag inte kan. Den andra hör jag ofta. Den tredje likaså. Bergqvist har helt rätt när hon skriver att en man i samma situation aldrig kallas ”kaxig”. Han är istället ”rak”. Skumt. Och den sista händer mig också. Jag blir glad för att få stort förtroende och gillar dessutom arbetsuppgifterna.

Dumma mig. Jag måste bli bättre på sätta fingret på härskartekniker och lyfta fram dem då de inträffar. Det är inte alltid så att de som utövar en härskarteknik vet att det är det som de håller på med. Det är inte alls säkert att de har baktankar. Det är bara så kulturellt accepterat att grodorna hoppar ur munnen på dem utan att blinka.

Och nu är det slut med det. Jag har macheten i beredskap och ska halshugga grodorna så fort de visar sitt fula tryne igen.

3 reaktioner på ”Är du härskad över, lille vän?

  1. Intressant det där. När jag jobbade på callcenter var det massa sånt tjafs hela tiden, med folk som hade behov av att trycka ner andra. Lärare var också ganska bra på det vill jag minnas… På mitt nuvarande jobb ser jag det extremt sällan. Men vi har ju också ca 50 nationaliteter som jobbar tillsammans utan friktion, så vi är nog en liten egen bubbla i världen.🙂

Kommentera

