Glöm inte utemöblerna

I natt är det dags igen. Sommartiden nalkas och klockorna ska ställas om. Men var det framåt eller bakåt?

I evigheter hade jag jätteproblem med att komma ihåg om klockorna skulle ställas fram en timma, eller tillbaka. Det som till slut hjälpte mig var minnestricket med utemöblerna. Ni vet säkert vilket jag menar. Nu när det börjar bli vår ska utemöblerna ställas FRAM. I höst ska utemöblerna ställas TILLBAKA igen. Fiffigt.

Det verkar inte bara vara jag som haft problem med att minnas hur det nu var igen som klock-fan ska ställas. När min mormor levde gick hon en gång upp mitt i natten för att mjölka korna så här års… Hon hade helt enkelt vridit klockan en timma åt fel håll.

Eller min vän i studenttidens teatergrupp som en söndag på hösten blev skitförbannad när hon var den enda som var i tid till mötet. Trodde hon, ja. Hon skrev en arg lapp och gick hem igen. Vi andra skrattade förmodligen gott när vi dök upp. På utsatt tid.

Så kom ihåg utemöblerna.

2 reaktioner på ”Glöm inte utemöblerna

  1. Små barn fattar inte det här med sommartid. Och tar längre tid att ställa om än det gör att fixa klockorna.

Kommentera

