Millennium

Tanken var att Millennium-triologin skulle bli min graviditetsläsning. De där böckerna som man tar till när de sista veckorna innan födseln blir fööör lååånga. Jag hann nästan.

I somras svepte jag de två första böckerna. Jag kom till mitten av den tredje innan Underverket bestämde sig för att titta fram. Sedan dess har det inte blivit mycket läst. Men nu har jag hittat minuterna här och där som tillåtit mig att läsa klart.

För man måste läsa klart. Det är sådana böcker.

Jag förstår att böckerna blivit en succé. Deckare lockar mig normalt inte alls. Men här finns något som gör att man blir fast. Trots att språket är simpelt kan man inte sluta läsa. Även jag kapitulerar. Det ÄR spännande. Jag vill VETA hur det slutar.

Nu kan jag ta mig an filmerna. Eller vänta på tv-serien som börjar på svt om någon vecka. Eller köpa kartan och gå en stadsvandring.

Kommentera

