Jämställdhet?

Är du jämställd, lille vän? Ja, jag vill faktiskt tro det. I alla fall ganska. Jag delar hushållssysslorna med min sambo, har ett heltidsarbete och läser tidningar som inte är totalt kvinnoorienterade eller skönhets-, hushålls- eller barnfixerade.

Jämställdhet är något självklart. Därför blir jag nästan omänskligt upprörd varje gång som jag ser något som motarbetar jämställdheten. Man tror att man har kommit bort från sådant mög. Att man lever i 2000-talet. Men icke. Bara den senaste veckan har två exempel hoppat upp och bitit mig i rumpan.

I DN läser jag att Disney i september lanserar en ny tv-kanal i Sverige: Disney😄. Målgruppen är pojkar i åldern 6-14 år, ”pojkar som strävar efter upplevelser, bedrifter, sport, äventyr, musik, spel och humor”. SAY WHAT? Flickor kan inte gilla sådana saker, eller?

Men jag behöver inte leta särskilt länge för att hitta vad kvinnor, enligt amerikanska medier, vill ha. Hos Yahoo finns sajten Shine. Trots att de skriver att de inte vill vara en typisk traditionell kvinnosajt uppmuntrar jag er att kolla vilka ingångar man kan välja högst upp på sidan. Manage your life (här kan du t.ex. lära dig om the ”spending dangers of discount stores”). Mode och skönhet. Att leva hälsosamt (läs: vara snygg för din partner). Föräldraskap. Kärlek och sex. Mat. Horoskop. Igen: SAY WHAT? Ska jag känna mig attraherad av den här skiten? Var är ingångarna som handlar om teknik, musik eller karriär?

Lever vi på 1800-talet eller på 2000-talet? Kampen för jämställdhet är helt klart inte vunnen.

Skärpning.

2 reaktioner på ”Jämställdhet?

  1. Då ska du inte gå in på http://www.salongk.se. De marknadsförde sig i alla fall i början som ”en sajt för kvinnor som inte bara är intresserade av smink och mode”, men det är det enda det handlar om.

    Jag som trodde det skulle bli en svensk motsvarighet till salon.com…

  2. Hej!
    Det är bara att gå in i en vanlig klädaffär i Sverige för att man ska inse att skillnaden är total. Barnavdelningen är uppdelad i en rosa/röd del och en blå/grön del. På den rosa sidan finns det ulliga och gulliga små djur på kläderna och på den blåa sidan är det maskiner och döskallar.
    Man blir så matt!

Kommentera

