Eurovision song contest: Semifinal 2

Då är man bänkad igen. Redo. Har stålsatt mig. Undrar vilka sexuella trakasserier den kvinnliga programledaren ska behöva stå ut med den här gången men ska försöka koncentrera mig på bidragen. Det blir svårt. Den svenska kommentatorn kallar den ryska duon som skymtar mellan låtarna ”programledarna som Gud glömde”. Jag håller med.

Kroatien: Julio Iglesias kroatiske son låter smäktande för kung och fosterland. Bruden i bidraget verkar ha glömt texten.

Irland: Om det här spelades på radion skulle jag byta kanal. Fyrverkeri och Carola-fläkt hjälper inte för att göra melodin bättre.

Lettland: Titeln är tydligen Trafikstockning. De kanske borde ha stannat i en sådan och aldrig klivit upp på scenen alls.

Serbien: Blont svintohår! Borde inte vinna, men Balkan-humor är i alla fall underhållande. Är det Alsing?

Polen: Bäst hittills, även om sambon tycker att det polska uttalet förstör och texten inte säger ett dugg.

Norge: Äntligen schlager a la 2000-talet. Detta borde gå till final.

Cypern: Här var sambon tvungen att byta kanal. Kanske lite för vänt?

Slovakien: Jag säger bara en sak: ”Hello!” av Lionel Richie. Skönheten och odjuret på scenen har stulit lite för mycket, speciellt till introt. Och skönheten klarar inte de höga tonerna.

Danmark: Ronan Keating har skrivit låten. Det hörs. Det låter som att det är han som sjunger också. Intetsägande. Nästan så långt från schlager som man kan komma.

Slovenien: Trumman låter mest, men syns inte på scenen. Istället försöker man marknadsföra stråkinstrumenten. Vad blir det nästa år? Ett helt klassiskt bidrag?

Ungern: Alcazar. Men flickor med väldigt stora … ambitioner.

Azerbajdzjan: Tjatigt, men borde gå vidare. Men ligger Azerbajdzjan i Europa? Kommer Iran och Irak i så fall att vara med nästa år?

Grekland: I början såg det ut som att han skulle framföra hela bidraget med teckenspråk. Taktfast som en kampsång. Men med mer strandraggarkänsla.

Litauen: Titeln Love känns inte helt oväntad i dessa sammanhang. Han borde äta upp sin hatt om han vinner. Och annars också.

Moldavien: Var Moldavien ligger? Här:

Albanien: Disco! Borde gå vidare. Men var är hennes kjol?

Ukraina: Sex, sex och sex. Igen. Det leder förmodligen till en plats i finalen. Gillar hennes röst.

Estland: Trolskt eller bara tråkigt?

Nederländerna: Tre farbröder i tre ton glitter. Christer Sjögren gånger tre. Eller tre tusen.

Dags för programledarna igen. Jag stänger av öronen och kopplar ner.

4 reaktioner på ”Eurovision song contest: Semifinal 2

  1. Min mamma är den enda jag känner som varit i Moldavien, Gammalsovjetiskt och ändå vänligt och trevligt, var hennes sammafattning.

  2. Halloj matroser!
    Jag var tvungen att byta kanal flera gånger, det var ju till och med värre än semifinal 1. Men imorgon sitter jag bänkad framför det igen.
    Det är som att gå på en skolavslutning. Man får genomlida blockflöjt och falsksång för att sedan vara ledig en lång tid….

  3. Jag zappade mest, men fastnade totalt i Albaniens levande discokula och pygmé-dansare. Hade de något med låten att göra???

    Norges bidrag har jag hört 14 miljarder gånger vid det här laget och min lokaltidning har intervjuat flickan som fick honom att skriva låten. Håhå.

Kommentera

