Kaffetåren den bästa är

Innan jag blev gravid fick jag höra att det var vanligt att gravida slutade att dricka kaffe. Inte för att för mycket av det goda kan vara skadligt för barnet, utan för att de inte var sugna längre. ”Det kommer aldrig att hända mig!”, proklamerade jag och höll kaffekoppen i ett stadigt grepp.

Tji fick jag.

Ungefär tio veckor in i graviditeten var det som att vända på en hand. Från en dag till nästa ville jag inte ha längre. Det smakade inte gott. Ingen idé att försöka truga.

Tack och lov har det nu vänt tillbaka. Kaffe är bäst i världen. Det är inte mycket som slår en riktigt god kopp efter frukosten. Gärna från min egen bryggare eller från Mellqvist kaffebar vid Bysis torg. Det är ett kaffehak där kaffet står i centrum. Inte kakorna eller lunchen.

Det är underbart att livet har återvänt.

5 reaktioner på ”Kaffetåren den bästa är

  1. Lite utanför ämnet, men det här med vad gravida bör äta och inte i olika länder och kulturer tycker jag är extremt intressant. En Amerikanska i stickklubben hade hellre huggit av sin högra hand än druckit något med koffein. Här i Norge är jordgubbar farligt av någon anledning. I England rekommenderar de inte mer än 2 pints öl i veckan. Osv, osv…

  2. I efterhand kunde jag dela upp min graviditet så här och inte i veckor:

    Den första månaden: Sug efter saltlakrits och sill.
    Den andra månaden till sjätte ungefär: Total antipati när det gällde pasta, broccoli och grönt te.
    Den andra månaden och resten av gravidieten: Begär och stor aptit för köttbullar, brunsås och lingon.

    Lägg upp mig i din blogglista nu va!

  3. Min uppdelning var som följer.
    Månad 2-3: Ville inte se mat eller något annat heller för den delen. Absolut inte kaffe! Sura nappar var min kost.
    Månad 4-7: Inge kaffe och ingen choklad, men glass var rätt gott.
    Månad 8-9:Inget fick komma mellan mig och min glass eller min choklad. Försökte någon blev den fingerfattig. Kaffe började bli lite smått intressant igen….

  4. Jag minns dom Camillor jag kände som var helt ointresserade av såväl graviditet som småbarn men som nu verkar sätta nya rekord!?

Kommentera

