DINKS – sedan vadå?

En kollega påminde mig nyligen om att jag och min sambo är dinks – double incomst, no kids. Det är det som gör att man spontant kan dra iväg och bowla på en måndag eller planera en romantisk minisemester utan att behöva tänka på budgetpriser eller barnvakt.

När man väntar barn är situationen lite annorlunda. Man är fortfarande dinks. Men man inser att livssituationen och ekonomin kommer att bli en helt annan inom bara ett halvår. Dinks-tillvaron övergår i en period av livet där begrepp som SGI och kombivagn helt plötsligt blir förståeliga. Och vem har förresten en aning om vad en barnvagn kostar innan man blir gravid?

Vi är inte längre dinks. Vi är diws (double incomst with kids) eller dikcs (double incomst kids coming). Eller vad är jag egentligen?

Förväntansfull och förvirrad är jag i alla fall.

2 reaktioner på ”DINKS – sedan vadå?

Kommentera

