Bandy är en konstig sport

Bandy? Är det på riktigt? En rosa boll som man knappt ser, träklubbor och is. Är det en sport? Eftersom det finns ganska många i Sverige som faktiskt ägnar sig åt att spela eller titta på bandy måste jag nog erkänna att bandy faktiskt är en sport.

Men varje år spelas vm i denna sport. Där tycker jag att man går lite för långt. SÅ stor och världsomspännande är bandyn inte. Det finns tydligen en Federation of international bandy där bland annat Argentina, Indien och Italien är medlemmar. Men tittar man på vilka som just nu spelar i vm lyser de med sin frånvaro. Årets bandy-vm domineras av norra och östra Europa samt Nordamerika. Som vanligt. Kan man med rätta kalla det vm?

Jag måste helt klart studera fenomenet bandy-vm på nära håll! På onsdag är det jag som klär på mig varma kläder, packar min bandyportfölj och beger mig till Zinkens IP här i Stockholm för att se Sverige möta Ryssland.

Kanske måste jag läsa på reglerna tills dess.

Kommentera

