Superbowl 2009

Den 1 februari är det åter dags för Superbowl. Det är då som årets final i amerikansk fotboll går av stapeln. I år spelas finalen i Tampa – men vem bryr sig egentligen av matchen? Det är reklamen som är det sevärda.

I år räknar man med att 100 miljoner människor följer Superbowl. Många amerikaner är just nu i färd med att köpa en ny tv lagom till denna stundande högtid. Man samlar släkt och vänner, grillar, dricker öl och tittar på tv.

Visst är många intresserade av matchen. Men även i USA tycker man att reklamen är en viktig anledning till varför man överhuvud taget tittar. Här är någons lista över de 10 bästa reklamfilmerna från Superbowl 2008.

Annonsörerna som syns under Superbowl tar fram nya påkostade reklamfilmer. Och när tv-sändningen är över kan man i flera forum rösta på den reklamfilm man tyckte var bäst. Man kan också se alla reklamfilmer en gång till på Superbowls officiella hemsida.

Men det är inte gratis att annonsera. 30 sekunder kostar tre miljoner dollar! Det gör att många företag som just nu har det kärvt väljer att inte göra reklam i år. GM och FedEx har exempelvis sagt att de inte ska göra det.

När några lägger ner sina satsningar finns dock andra som satsar stort. DreamWorks och Pepsi har låtit tillverka 125 miljoner 3D-glasögon som ska distribueras i affärer över landet… Anheuser-Busch (som säljer ölet Bud) har köpt 4,5 minuter reklamtid och ser Superbowl som ett utmärkt sätt att sparka igång sin försäljningssäsong.

I normala fall är reklam något man genomhärdar, suckar över eller byter kanal under när man tittar på tv. Så är det INTE under Superbowl. Reklamen är minst lika viktig som matchen.

Den som den 1 februari väljer att även titta på reklamen under tv-sändningen lär inte bli besviken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s