Årets julkalendRAR

Jag är vuxen nog att erkänna att barnslighet ibland är jävligt kul. Därför är det naturligt för mig att varje år följa julkalendern i svt. Den 1 december sitter jag alltid bänkad och nyfiken, efter första avsnittet är jag positiv och har höga förväntningar, och om inget konstigt händer följer jag gärna kalendern fram till jul. I år diggar jag Anders och Måns! De har fått mycket skit av pretto-mammor som inte förstår storheten. Men jag gläds åt en julkalender som ibland snarare är för vuxna än för barn. Go, Anders och Måns!

Julen 2002 sände kanal 5 en alldeles underbar julkalender vid namn Tomtar på loftet. Tomtar på loftet är en norsk produktion (för vuxna) som är en parodi på de dokusåpor som fyllde tv-rutan i början av 2000-talet. Den 1 december fanns 24 tomtar på loftet. Varje dag röstades någon ut. Alla tomtar var tvungna att bära tomtemundering, tävla mot varandra och fick bara äta godis och gröt. Såhär kan det gå när en tomte med nötallergi tävlar om att finna mandeln i gröten:

På senare år har andra, icke tvbaserade, julkalendrar kommit upp till ytan. I Stockholm är Gamla stans levande julkalender en klassiker. Varje dag öppnas ett fönster (en lucka) vid en viss tidpunkt. Bakom luckan finns någon som sjunger en sång eller berättar något. Årets karta över var varje lucka öppnas finns här.

Tänk om julen verkligen varade ända till ”påska”. Då skulle mitt frosseri i julkalendrar få fortsätta bortom julafton och en god bit in på det nya året.

Kommentera

