Vår granne i väster

Solen skiner och Oslofjorden ligger blank. Det vet jag eftersom jag sitter och tittar på den från min kompis vardagsrumsfönster. Trots att Norge och Sverige ligger väldigt nära varandra är det dock många saker som skiljer oss åt.

En sådan väldigt enkel sak att upptäcka är språket. Agurk (gurka), köttdeg (köttfärs) och kk (namnet på Norges största kvinnomagasin) får mig att fundera på om norrmännen behagar skämta med mig. Det gör de inte. Det heter faktiskt så. Men tydligen har vi svenskar också en hel del ord som norrmännen tycker låter väldigt roligt. Säg exempelvis ”dammsugare” till en inbiten norrman, och se om han kan hålla masken.

En annan sak som skiljer oss svenskar från norrmännen är var i staden som vi storstadsmänniskor vill bo. I Stockholm anses det ofta bättre ju centralare man bor. Så är det inte i Oslo. Här i Oslo ska man inte på centralt – man ska ha utsikt. Därför måste man komma en liten bit från stadskärnan, upp på berget, för att bo bäst. Att se Oslofjorden likt jag gör nu är alltså en höjdare.🙂

En sista sak som skiljer oss stadsbor i Sverige från våra norska motsvarigheter är hur vi spenderar våra söndagar. Jag tror att alla norrmän har en Thor Heyerdahl-gen i sig. Man är mer äventyrlig av sig än vad som kan vara nyttigt och verkar gärna vistas utomhus under ofta ansträngande förhållanden. Se bara på framgångarna i skidgrenar där man gärna plågar sig i fem mil och folksporten att ge sig ut och naturen och ”gå på tur”. Det är verkligen en folksport. Försök att hitta en vanlig butik som är öppen på en söndag. Det är inte helt enkelt.

Kommentera

