Konsten att göra något mer invecklat än vad det egentligen är

När man jobbar med information dagarna i ända blir mottagaren av informationen, användaren, oerhört viktig. Det viktigaste är inte vad jag vill berätta – det viktigaste är vilken information som användaren söker eller behöver. Naturligtvis blir det då också viktigt att service som ges och webbplatser som skapas har användaren i fokus.

Låt mig ge er ett exempel som visar hur man INTE ska göra: För några veckor sedan var mina syskon på besök. Kul! Min syster glömde sin jacka hos mig och bad mig skicka den till henne. Inga problem, tänkte jag och travade iväg till det lokala paketutlämnarstället/solariet/kiosken/videouthyraren. Någon Posten finns inte i närheten. Redan här borde jag ha börjat ana oråd. Men alla service-ställen tänker ju användarcentrerat. Eller?

Jag hade med mig jackan och tänkte att jag skulle köpa en förfrankerad kartong, stoppa i jackan, skriva adressen och lämna in för att skickas. Allt på en kvart, max. Men icke. Paketutlämnarstället/solariet/kiosken/videouthyraren samarbetar inte med Posten. De samarbetar med ett fraktbolag som säkerligen har många administratörer anställda, men få informatörer eller pedagoger. Vi kan kalla företaget Schenker. Istället för 15 minuter tog det mig flera dygn att få iväg jackan till Syster. Schenker tyckte nämligen att man skulle:

1. Gå till paketutlämnarstället/solariet/kiosken/videouthyraren för att köpa en Schenker-kartong.
2. Gå hem
3. Besöka deras webbplats för att betala frakten och skriva ut en fraktsedel. Där ska man också ange kartongens mått och vikt. Här stötte jag på två problem: a) Jag har ingen skrivare hemma, och b) Jag har ingen våg. Kreativ som jag lyckligtvis är löste jag det genom att uppskatta vikten (läs: gissa vilt) och skriva ut fraktsedeln när jag var i närheten av en skrivare. Och då kom ihåg att skriva ut den. Det tog flera dagar.
4. Gå tillbaka till paketutlämnarstället/solariet/kiosken/videouthyraren med paketet och fraktsedeln.

Användarvänligt? Jag tror inte det. Är man gammal om man tycker att detta system var ganska bökigt? Nu återstår att se om paketet når mottagaren. Jag är skeptisk. Hur många onödiga resor till paketutlämningsstället, hennes lokala paketutlämnarställe/solarie/kiosk/videouthyrare, kommer hon behöva göra?

3 reaktioner på ”Konsten att göra något mer invecklat än vad det egentligen är

  1. Påminner mig starkt om min ”vi-kan-inte-lämna-ut-din-försändelse-för-skrivaren-är-sönder”-episod, på ett företag vi kan kalla Posten.no.

Kommentera

