Villa, volvo och vovve – varför?

Vem vill inte ha villa, volvo och vovve? Någonstans från modersmjölken och genom hela uppväxten har det hela tiden följt med en känsla av att de attributen hör till det fantastiska och eftersträvansvärda idealet. Man ska vilja ha, och aktivt eftersträva, villa, volvo och vovve. Vem vill inte ha villa, volvo och vovve?

Jag, faktiskt. Jag vill varken ha villa, volvo eller vovve.

En villa är för det första jävligt dyr. Om den ska ligga på ett ställe där jag skulle kunna tänka mig att bo, det vill säga. Dessutom kräver den, och dess tillhörande trädgård, konstant omhändertagande. Jag skulle få dåligt samvete av att tänka på allt jag borde göra men inte kände för. Tacka vet jag lägenheten i stan. Det är fantastiskt vad den gör för antalet timmar fritid och välmående.

Volvo? Bil? Vad ska man med en bil till när man bor i stan, har kollektivtrafiken runt hörnet och kan promenera till jobbet? Och varför bidra ännu mer till utsläpp av växthusgaser och försämring av miljön? Nej tack.

Hund har jag heller aldrig velat ha. Det närmsta jag kommit är en halvblind jättegammal dvärg-pudel som luktade illa och, några år senare, en hund som en gång varit söt men till slut blev så gammal att den kissade i soffan. Inte kul. Dessutom har jag hört att man både måste gå ut med hundar, och mata dem. Ingenting för mig.

Vägra villa, volvo och vovve. Bli lycklig istället.

3 reaktioner på ”Villa, volvo och vovve – varför?

  1. Hunden är död Volvon är såld och huset kostade mindre än en lägenhet på Söder.

    Och den jättefina välplanerade trädgården går numera under ”naturtomt”.

    Men det kanske är skillnaden mellan att vara uppfödd på 8e våningen i Hässelby eller villa i Fjinnajyd.

    Alla är lyckliga på sitt sätt.
    Med all respekt Jocke

  2. Tack och lov får människor vara olika och välja olika sätt att bo och leva i vardagen. Förmodligen hör det både ihop med arv och miljö och med olika perioder i livet.

    Jag är lycklig. Jag hoppas att du är det också. Det är det som räknas.

  3. Naturtomt…. hmmm, nåväl.
    Jag kan bara hålla med Sharkie. Villa har jag provat och det var jobbigt med ”naturtomt”. Volvo är bortkastad på mig och vovvar blir jag snuvig av…

Kommentera

