Mordkommissionen

En smått regnig sommar kräver en bra tv-serie. Gärna en på DVD så att man kan se så mycket man vill när man vill. Sommarens sådan har för mig varit den danska serien Mordkommissionen.

Mordkommissionen är bland det bästa som visats på tv. Skådespelarna är bra, spänningen finns där och storyn känns verklig och oamerikansk. Bara jag ser och hör vinjetten får jag ståpäls (som Gunde Svan skulle ha sagt). Mmmmm. Jag lutar mig tillbaka i soffan och ser fram emot en härlig tv-timma.

Nu har jag dock tittat så mycket på Mordkommissionen att jag sett de flesta avsnitt mer än en gång. Det är då som ögat och hjärnan är mogna att röra sig utanför det mest omedelbara. Jag behöver inte längre ägna all min kraft åt att följa med i handlingen. Det är då jag upptäcker vad Mordkommissionen egentligen är: En reklampelare för Danmark. Om man bortser från alla mord, förstås.

När skådespelarna rör sig inomhus är tv-bilden plottrig av dansk och ibland även övrig stilig skandinavisk design. Lampor av Poul Henningsen och stolar av Bruno Mathsson verkar vara vanliga inom den danska poliskåren. Tillåt mig att tvivla. När handlingen flyttar ut i det fria är vyerna bedövande vackra. De flesta mord verkar äga rum i väldigt pittoreska små byar, gärna väldigt nära havet. För att visa det vackra danska landskapet är kameraåkningar via helikopter inte ovanliga. De fyller inte alltid en funktion för handlingen. Ofta vill de bara visa landbygden, den städade staden eller en fin ruin. Det verkar också aldrig regna i Danmark. I alla fall om man ska tro serien.

Efter denna upptäckt tycker jag fortfarande att Mordkommissionen är en otroligt bra serie. Den Emmy som man fick för bästa utländska drama 2002 ser jag som ett bevis på att jag inte är helt ute och cyklar. Men samtidigt skulle det vara intressant att se dansk statistik över antalet turister i landet. Har antalet utländska turister som besöker Danmark ökat sedan serien börjat sändas? Jag tror det. Och nu vet jag varför.

2 reaktioner på ”Mordkommissionen

Kommentera

