Loppis då – second hand nu

När jag växte upp gillade jag att gå på loppisar på landet. Varje sommar fanns traditionella sådana som alltid ägde rum en viss helg varje år och alltid var utomhus. Där har fyndats allt mellan tavelramar, böcker, hallspegel och radband. I like.

När jag flyttat hemifrån och återvände hade mamma nästan alltid hittat en ny loppis-affär som vi åkte till. Antingen var det en lump-lada på landet, en lanthandel som säljer övervintrade prylar eller en affär i staden som säljer inlämnade grejer till stöd för exempelvis det lokala fotbollslaget. Härligt.

Nu när jag flyttat till staden finns loppis-affärer även här. Men här heter det inte ”loppis-affärer”. Här heter det ”second hand-butiker”. Skillnaden tror jag ligger i priset på varorna (högre i butikerna), urvalet (i affärerna säljs ALLT, i butikerna lite i taget) och framför allt läget (affärerna ligger på landet eller i mindre städer, butikerna i större städer).

Det skulle vara kul om second hand-butikerna vågade byta namn till det som de i mina ögon är – loppisaffärer. Jag undrar om deras andra kunder skulle gilla det och shoppa där. Jag skulle i alla fall göra det.

En reaktion på ”Loppis då – second hand nu

Kommentera

