SJ vet inte vad tågtrafik innebär

Idag tog jag och mina föräldrar tåget mellan Tranås och Stockholm. Avgång 8.47. Ankomst 11.45. Perfekt. Trodde vi, ja. På vägen köpte pappa dagens Aftonbladet. Jag skummade genom den och läste som vanligt serierna och några artiklar. Bland annat fastnade jag i Frank Bergås artikel ”SJ har spårat ur” och nickade i mitt stilla sinne instämmande eftersom jag är böjd att hålla med honom. Mina och hans erfarenheter stämmer överens.

Då hade jag ingen aning om hur dagen skulle arta sig och hur ilskan mot SJ skulle ta fart.

Föräldrarna vill egentligen åka buss. De är vana vid det. Jag övertalade dem om att tåget är bekvämare och snabbare. Och inte så mycket dyrare än bussen. De lät sig övertalas och i morse satte vi oss på tåget till Norrköping. Där skulle vi byta till X2000. Det gjorde att vi såg fram emot resan extra mycket. Pappa har inte åkt X2000 i hela sitt liv.

Till Norrköping var allt frid och fröjd. Väl där såg vi att vårt X2000 till Stockholm blev försenat. Och mer försenat. Snart stod det klart att en kontaktledning var nedriven. Gula lagar-lok tog fart söderut. Vi tänkte att det inte kunde ta så lång tid att fixa det och bestämde oss för att ta en fika.

10.25 skulle vi ha lämnat Norrköping. 13.55 kom vi därifrån. Att vi gjorde det beror mest på vår egen handlingskraft. SJ lyfte inte ett lillfinger. I högtalarna på stationen i Norrköping ropades det med jämna mellanrum ut att ingen ny information fanns och att vi resenärer skulle fortsätta lyssna på utropen och titta på informationstavlorna. Inget annat. Det enda som hända var att den beräknade avgången för vårt tåg flyttades fram. Och flyttades fram. Ingen ny information gavs. Till biljettluckorna kunde man inte ens tränga sig med de vassaste armbågarna. Och varför använda dem? SJ jobbade väl som bäst med att lösa vår situation och ta oss hem till Stockholm. Eller? Mer information skulle ju komma. Det utlovades hela tiden.

Efter ett tag stod det klart att så inte var fallet.

Ett utrop berättade runt kl. 12.30 att ett tåg om en stund skulle avgå mot Stockholm. Utropet gällde inte uttryckligen resenärer som egentligen skulle åka med andra tåg. Det bara konstaterade att ett tåg skulle avgå norrut. Med föräldrarna i hälarna haffade jag en tågvärd, som gav mig tillåtelse att åka med tåget. 13.55 lämnade vi äntligen Norrköping. Tack vare oss, alltså. Inte SJ. De lyckades inte få fram ett nytt tåg (eller information till oss) på alla de fyra timmarna vi tillbringade på stationen. Sagolikt uselt.

Vi blev tre timmar och femtio minuter försenade till Stockholm. SJ snodde halva vår dag i Stockholm och berövade min pappa sin resa med X2000. Den såg han fram emot som ett barn ser fram emot julafton. Vad får vi för det? Pengarna tillbaka. Det känns som ett hån. För att vi blev kraftigt försenade och kraftigt ignorerade ersätts vi med, just det ja, chans till ytterligare resor med SJ. SJ verkar inte ens på riktigt ledsna över det inträffade – bara trötta.

Snälla SJ. Förstå att kunderna är det viktigaste ni har. Förvalta det kapitalet. Själv kommer jag att överväga att hyra bil eller åka buss på mina resor i framtiden. Arga kunder är inte bra för er image. Trust me. Mina föräldrar kommer nog alltid välja bussen i framtiden. Eller bilen. Hur väl stämmer det överens med ert miljötänkande? Och pappa fick inte åka X2000. För er är det säkert en struntsak. Men det är det inte för en dotter som enbart känner att ni lurar och bedrar. Och inte bryr er. Skärp er och väx upp.

3 reaktioner på ”SJ vet inte vad tågtrafik innebär

  1. Det har jag gjort, faktiskt. Men förväntar mig inget annat än att bli ignorerad. Det verkar vara så de arbetar.

  2. Jag tycker jag läser fler och fler av dessa betraktelser medan SJ syns i media med positiv kritik vällander runt sig…”så miljövänligt, så billigt och så smidigt”. Jag har åkt mycket tåg i mina dagar och jag tycker att SJ bara blir ”sunkigare (inre miljön då), dyrare och krångligare”. Jag är helt enkelt totalt less och lack på att behöva välja på miljontals med biljettalternativ som alla är ganska dyra och inte ens vara säker på att komma fram! Tack för din reflektion sharky!

Kommentera

