Väder igår eller imorgon?

Någon smart människa undrade för några dagar sedan något som fastnat i mitt huvud. Frågan var ungefär såhär:

Varför börjar väderprognoserna på tv med dagens väder? Hur vädret varit vet man ju redan. Det är vädret framöver man är intresserad av när man tittar på väderprognosen.

Så sant! Jag kommer inte ihåg vem som kom med denna skarpa iakttagelse (sorry), men den stämmer! Väder-bruden eller -snybben, förlåt jag menar ”Meterologen”, börjar alltid med att visa hur vädret varit och hur lågtryck rört sig under den gångna dagen. Först därefter kommer en snabb och högst osäker blick framåt.

Min sambo brukar hävda att jag är nyhetsberoende. Det stämmer säkert. Igår kväll bänkande jag mig framför nyhetssändningen kl. 18 på svt med detta inlägg i tankarna. Gör gärna det ni också, för att se att jag har rätt: Väder-prognosen har blivit kortare än den var för inte alls längesedan. Dessutom går halva den tiden åt att berätta om hur vädret HAR varit. Varför?

Ägna istället vädertiden åt att berätta om morgondagens väder. Och gärna även dagen efter det. Sedan kan de som så önskar läsa mer på svt.se. Som med alla andra fördjupningar i dagens nyhetssändningar.

Kommentera

