Det är skillnad på kedjebrev och kedjebrev

Kedjebrev är en styggelse. När jag ser ett sådant i min inkorg klickar jag på ”Radera” snabbare än Mr Walker tar på dig Fantomenkostymen. Det beror oftast på att de är så otroligt smöriga (”Visa dina kompisar att du faktiskt gillar dem med hjälp av bilder på rosa hundar”) eller så otroligt värdelösa (”Protestera mot djurförsök genom att skicka detta mail till hela din adressbok” – som om det skulle hjälpa).

Men härom veckan kom ett mail som jag bara inte kunde radera. Det är mycket ovanligt. Härnäst kommer helvetet att frysa och grisar flyga. Mailet innehöll en uppmaning att skicka en pocketbok till en viss person och sedan skicka mailet vidare. Ett kedjebrev för pocketböcker, alltså. Om allt går som det ska och kedjan inte brister ska varje person till slut få 36 pocketböcker.

Vilken strålande idé! Även om jag inte alls tror att kedjan kommer att hålla hela vägen ut är idéen fantastisk! Glädjen sprids till andra genom att du skickar vidare en bok som du läst och gillar. Men glädjen sprids även tillbaka till dig eftersom du förmodligen kommer att upptäcka författare och böcker som du ännu inte har läst.

När mailet når dig – radera det inte. Skicka istället vidare en bok från din egen hylla, maila vidare uppmaningen och vänta vid postlådan. Jag kan intyga att det fungerar. Än så länge har jag tagit emot en deckare och en som vanligt skruvad histora av Arto Paasilinna. Den första semesterveckan är räddad.

Kommentera

