Fotbolls-EM förr och nu

”Man vet att man börjar bli gammal när man är glad att se poliser patrullera i tunnelbanan.” Så sa Jonas Gardell i ett av sina tidiga verk. ”Man vet när man börjar bli gammal”… Just nu finns det i mitt huvud en annan, kanske mer världslig, avslutning på den meningen:

Man vet att man börjar bli gammal när man tycker att så gott som alla spelare i fotbolls-EM ser ut som pojkspolingar.

För 10 år sedan hade jag säkerligen blivit generad och börjat stamma om jag av någon anledning stött på någon av VM-lirarna och de bara hade avfyrat ett leende mot mig. Idag tror jag att jag skulle reagera på ett annat sätt. Förmodligen skulle jag le tillbaka, tänka ”Lilla gubben…” och himla med ögonen för att sedan åter rikta uppmärksamheten åt min drink eller vad jag för tillfället är sysselsatt med. Kanske beror det på att jag är just 10 år äldre och att åldersskillnaden gör att det skulle kännas som barnarov att ens le åt en 20-åring.

Kanske beror det på att en människas självförtroende kan utvecklas mycket på 10 år.

En reaktion på ”Fotbolls-EM förr och nu

Kommentera

