Hur tänkte man nu?

Jag har två gånger under det senaste året skaffat bredband. Först ett mobilt och nu senast ett fast till hemmet. Båda gångerna har det visat sig att det enklaste/enda sättet att beställa bredbandet på eller få det att kicka igång har varit VIA INTERNET. Hur tänkte man när man som bredbandsbolag kom på den o-smarta lösningen?

Den främsta anledningen till att man brukar vilja skaffa bredband är ju faktiskt att man inte har tillgång till Internet. Det är absolut inte logiskt att beställa bredband via Internet. Inte logiskt alls, faktiskt. Fruktansvärt dumt och ologiskt.

Hur gjorde jag då för att lösa problemet? Första gången fick jag smyg-surfa på någon grannes uppkoppling. Det gick bara om jag så gått som lutade både mig och datorn in i fönstret i mitt sovrum. Det gick långsamt och mottagningen var dålig, men det gick. Den andra gången funkade det med hjälp av det mobila bredbandet som jag lyckats skaffa.

Men det är ändå fruktansvärt ologiskt.

En reaktion på ”Hur tänkte man nu?

  1. Haha, verkligen!
    När vi skaffade ”internet” nu senast stod det ”och du behöver inte ha telefonabonnemang för att få ADSL från oss”, men beställningen gick inte igenom om man inte angav ett telefonnummer och mobilnummer godkändes inte…

    Lasso löste det hela genom att söka rätt på förra hyresgästens nummer och fylla i det. Lite småfult, men det funkade.

Kommentera

