Syskons läskiga koppling mellan varandra

Denna veckans fredag tillbringade jag hemma hos kompisar med påsklov. Jag bjöd på ett stilfullt sätt in mig själv, och de var vänliga nog att laga mat till mig. Hurra!

Efter maten blev det TP-spel i lag. När de två syskonen var i lag med varandra blev det som att det automatiskt innebar doping. När den ena sa något hakade den andra på och associerade vidare. Ofta blev slutklämmen ett helt korrekt svar. Här är kvällens läskigaste exempel. Frågan var vem som 1961 fick Nobels fredspris postumt:

syskon 1: – Jag vet inte.
syskon 2: – Vad heter de där göteborgsrockarna?
syskon 1: – Ja! Dag Hammarskjöld!

Vi i det andra laget tittade på varandra i flera sekunder innan även vi förstod logiken i associationskedjan. Naturligtvis syftade syskon 2 på HAMMERfall, vilket fick syskon 1 att tänka på HAMMARskjöld. Herregud.

Kommentera

