En sista pubrunda i Uppsala

Här pluggade jag. För ett halvår sedan flyttade jag hit igen. Om en månad bär det vidare. Men det finns en sak som varje sann student borde gjort som jag aldrig gjorde då, och som jag nu bara har en kort stund på mig att fixa innan jag återigen inte bor här längre: En pubrunda på samtliga öppna nationspubar.

Som alla som någon gång satt sin fot i Uppsala vet kan en pubrunda bland studentnationerna bli väldigt blöt och väldigt jobbig. Jag, kompis K och kompis J kom dock på tricket. Hur fixar man rundan utan att somna mitt i en korsning när man försöker irra sig hemåt, om man ens kommer så långt? Svaret är enkelt: Man väljer en dag när många pubar håller stängt, exempelvis Skärtorsdagen. Sagt och gjort.  

Startskottet gick på Orvars (Norrlands nation) där man höll ”Påskorvar”. Påskkorvar hade man dock inte på menyn. Det fick bli en klassisk Orvars-burgare, en stor öl och påskgodis. Att grunda är viktigt. Efter att ha ätit och druckit med tre lärare som just fått påsklov var det dags att hasta vidare.

Runt hörnet från Orvars ligger GHuben (Gästrike- Hälsinglands nation). Av någon anledning kostade all öl där 39 kr. Förmodligen berodde det på att killen i baren inte hade koll. Eller så var han alltför hänförd av kompis K som han kände igen – kompis K kände naturligtvis inte igen honom och försökte febrilt minnas vart de träffas förut. Men vad gör det när man då för den ynka slanten får smaka grönländs stout ur mörkgrön klassisk ölflaska?

Efter GH var det nog bra att det var en liten bit att gå till nästa studentnation. Redan då hade vi nämligen druckit tillräckligt för att vilja sjunga påsksånger. Det finns gott om julsånger, men få påsksånger. Varför? Det kan man givetvis snabbt lösa genom att skriva om en julvisa till en påskvisa. Om ni hörde följande skrålas utanför Saluhallen i torsdagskväll var det vi:

Melodi: Det strålar en stjärna
Det lyser en kyckling förunderligt gul
I ägget på bordet det står…

Ungefär där i sången var vi framme vid Smålands – som inte hade öppet. Nästa öppna pub var Svantes källare (Uplands). Här vaknade både shotstarmen och efterrättstarmen. Att sjunga påskvisor är krävande och shotsen i provrör och efterrättsmenyn såg lockande ut. Men vi nöjde oss med öl, t.ex. Banana Bread Beer. Tänk dig skumbanan och öl tillsammans. På något konstigt sätt inte jätteäckligt.

Sedan var det dags för puben med den bästa affischen. Texten utanför Gillestugan (Västmanland-Dala nation) löd ”Ful affisch – bra mat”. Självklart var vi tvungna att testa. Irish coffee och glass är aldrig fel. Någon shots hade de tyvärr inte, och det var nog tur.

Sista nationspuben på listan blev Gotlands. Hög tid för färgglada drinkar! Fantastiskt nog träffade inte kompis K någon hon kände här – det var första gången på hela kvällen. Det firade vi genom att dricka två drinkar var. Vem kan moststå när de heter saker som ”Fat man running”, ”Kaptenssoppa” och ”No name”? Efter Gotlands hade vi avverkat alla öppna nationspubar för kvällen – och stod fortfarande på benen alla tre. Hur skulle vi lösa det? Genast bestämde vi att mitt hem för kvällen förvandlades till en nationspub och avslutade med ett litet glas rom. Jag kanske inte behöver tillägga att jag somnade ganska fort efter att kompis K och kompis J cyklade hemåt? Trött men lycklig.

Nu kan jag med gott samvete åter flytta från Uppsala. Jag vet att staden och dess pubar finns kvar och att kompis K och kompis J också kommer att göra det ett tag till. 

2 reaktioner på ”En sista pubrunda i Uppsala

  1. Fat man running, o Kaptensoppa?
    De missade jag på Gotlands, vad innehåller de? Gjorde en natiosrunda ikväll, började dock på Gotlands så kanske inte drink guiden var så aktuell. GH, Göteborg hade stängt så det blev en extra per nation efter det. //dante

  2. Grejen med en pubrunda är att man ju ofta inte kommer ihåg i efterhand det exakta innehållet.🙂

    Men kul namn finns kvar i minnet. Och det är härligt att det finns krogar som döper sina drinkar till andra saker än ”Sex on the beach”, ”Orgasm” och liknande.

Kommentera

