Bandyfinal i stan

Klockan är 10 på förmiddagen och jag har precis sett dagens första fyllo. Strax innan mötte jag en kille i blå-vit sporttröja. Över stadens gator hänger oranga vimplar som påminner om tibetanska böneflaggor. Det är åter dags för SM-final i bandy.

Att bandyn är i stan visste jag dock redan. Min kompis på K gör sig nämligen redo för att åka skridskor. Det händer bara en gång om året. Om ni är på plats på Studenternas i eftermiddag eller ser det hela på TV kan ni titta extra på ”männen” i frack som åker/staplar ut på på isen och släpper ballonger innan finalen drar igång. Titta särskilt efter mannen med vita skridskor och mer kvinnliga former. Det är hon – min kompis på K. I själva finalen hade hon inte haft en chans, men före den är hon en stjärna.

I lokaltidningen skriver man att ”Bandyfinalen är Sveriges Superbowl”. Det kanske är att ta i, men det är i alla fall ett tillfälle att festa. Festen börjar under förmiddagen med bandyfrukost. Alla syltor och barer som kan serverar pyttipanna och öl för från 150 (!) kr. I år har man lagt både finalen för kvinnorna och männen på samma dag – säkerligen för att festen ska kunna fortsätta hela natten.

Skillnaden mellan sista april i Uppsala och bandyfinal är inte särskilt stor. Det känns som att dagen idag är uppvärmningen för det som komma skall om drygt en månad. Som vanligt delas staden i två läger: De som vill är med och partar. De andra håller sig inomhus.

Som ni märker har jag ingen aning om vilka lag som gör upp om segern. Det spelar mindre roll. Snön ligger i luften och det är fest i stan.

Kommentera

