Kaffebar efterlyses

Vuxenvälling. Det är nog det bästa namnet på den sörja som de stora kaffekedjorna i och kring Centralstationen i Stockholm säljer. Skummad mjölk, socker, diverse tillsatser och en skvätt kaffe blandas i en mugg som innehållet sedan kan smuttas ur på väg till (i mitt fall) jobbet. Trots att variationen är ganska stor är utbudet ändå trist.

Bredvid kassapparaten på de triska kaffekedjorna finns en liten burk med texten ”Dricks, tips”. Av naturliga orsaker brukar burken vara ganska tom. Jag är sugen på att ge dem tips av en sort som de inte väntat sig, en lapp med texten: ”Tips: Börja sälja riktigt kaffe.” Än så länge har jag inte vågat.

Med ”riktigt kaffe” menar jag ”drip coffee” av den typ som var ganska vanlig och även uppskattad för ett år sedan när jag var i USA. Tänk dig att över disk välja den böna som du vill att ditt kaffe ska bryggas på. Kenyansk? Colombiansk? Mörkrostat eller inte? Den bönsort du valt mals sedan framför dina ögon. Slutligen läggs det härligt doftande nymalda kaffet i ett filter, och vatten i exakt rätt temperatur rinner därigenom rakt ned i den kopp som sedan ställs framför dig.

DET kallar jag kaffe. Och trenden är på väg till Sverige. Skänk mig en tanke när du på väg till jobbet kan köpa en kopp kaffe som är precis som du vill ha den. God och svart som natten.

Välkommen ur latte-träsket.

En reaktion på ”Kaffebar efterlyses

  1. En vällagad latte, utan socker och tillsatser, kan vara väldigt gott. Eller ”kappe ratte, höt” som vi ex-Seoulbor säger.🙂 Deras version av drip coffee [döri’ppu koppi] var dock mer som vanligt bryggkaffe från bryggautomat. Fast man fick välja bönsort.

Kommentera

