Sexistisk bokrea

Härom dagen damp den ner, katalogen som tillsammans med sina likar varje år får mig att tro att jag behöver litteratur som jag när som helst annars under året troligtvis hade ratat. Jag skriver naturligtvis om katalogerna för årets bokrea.

För att ha något att göra på pendlartåget en morgon tog jag med mig en av katalogerna. Efter att ha bläddrat mig genom deras erbjudanden har jag en sak klar för mig: Där tänker jag inte handla. Under rubriken ”BARGAINS IN ENGLISH” hittar jag titlarna ”Beauty” – som handlar om the ”history of female beaty” – och ”Mammoth book of erotic woman” – en bok som verkar fylld av nakenbilder på kvinnor. Bara kvinnor. Bara kvinnor som är vackra eller erotiska. Inte en man så långt ögat når.

Inte på ett enda ställe bland dessa fynd på engelska nämns män. Jo, förresten, det gör det visst. Men då har böckerna titlar som: ”Dylan on Dylan”. Inte en enda bok handlar om manlig skönhet eller innehåller nakenbilder på män. Det verkar som att kvinnor enbart är vackra att titta på, medan män faktiskt är så fantastiska att de enskilt kan bidra till samhällets utveckling eller skapa saker som människor kan uppskatta.

Min sambo tycker att jag har lite väl tjocka Gudrun Schyman-glasögon på mig när jag reagerar på detta, men jag vet inte. Vi lever på 2000-talet. Varför måste kvinnor fortfarande vara sexsymboler? Även vi har faktiskt en hjärna. Faktiskt.

En reaktion på ”Sexistisk bokrea

  1. Men snälla Camilla du får bara ont i huvudet
    du ska inte bry dina söta lilla hjärna om sånt gå och köp något raffigt till helgen för att glädja din man.

    PS det går att se 3 nakna män på Sörbackens
    Facebook!DS

Kommentera

