Klipp dig

Den senaste tiden har jag upptäckt hur många vardagliga droger jag är beroende av. Alla lagliga, men i alla fall. Stickning och Friskis är två exempel. Förra veckan upptäckte jag en tredje.

Varannan månad är det dags att gå till frisören. När jag var liten och klipptes samtidigt som min syster minns jag att hon brukade skrika hjärtskärande eftersom hon fick för sig att det gjorde ont att klippa av sig håret. Det problemet har jag aldrig haft. Jag älskar att gå dit. Schamponeringen, den lilla huvudmassagen och spänningen över att man inte riktigt vet hur man ska se ut när man är klar är fantastisk.

Men det är just det som är mitt problem. För mig är det omöjligt att gå till en frisör och säga: ”Klipp topparna”. Det kanske händer om jag av någon anledning behöver byta frisör. Men så fort en frisör har mitt förtroende är jag såld. Då kan jag gå med på att bli klippt hur som helst, och jag älskar det. En kompis har antytt att jag ibland ser ut som att jag har klippt mig själv eller att det ser ut som att en hackspett hjälpt mig.

I veckan var det dags igen. Innan jag gick dit hade jag fått för mig att jag inte skulle klippa speciellt mycket. Jag skulle försöka spara mitt hår så att det blev lite längre. Men när jag kom till salongen och satte mig i frisörstolen var det kört. Mina exakta ord var säkerligen något i stil med ”Jag vill hitta på något roligt”. Och roligt blev det. Antydan till synt-lugg, framklippt öra och sned nacke är bara tre beskrivningar som stämmer på min frisyr efter, men inte innan, klippningen.

Och jag kommer att göra det igen. Det är kul! Hår är hår. Är man inte nöjd växer det ut igen.

Chocka din omgivning och live a little. Klipp dig.

2 reaktioner på ”Klipp dig

  1. Jag är av samma åsikt, jag har även den fördelen att jag har hår i ansiktet (när jag vill) och det kan man oxå labba med för som sagt var det växer ut.

Kommentera

