Home-staging finns på riktigt

De senaste söndagarna har jag tillbringat kringflackandes tittandes på olika intressanta lägenheter. Jag och sambon funderar nämligen på att någon gång under året köpa. Vi har med kartor i högsta hugg först trängts med blonderade brudar med knähundar (läs: kräftbeten) i lyxlägenheter, för att sedan hasta vidare för att upptäcka att alla platser på Södermalm absolut inte är mysiga. Allt har även en baksida.

Dagarna innan Den Stora Visningsdagen har ägnats åt att undersöka vilka objekt som visas just den här aktuella söndagen. Kvadratmeterpris har beräknats, lägen har analyserats och storlek har diskuterats. Vi har även försökt oss på den omöjliga uppgiften att komma fram till vilka som är våra konkurrenter om varje lägenhet. Fråga mig inte varför. Jag antar att det beror på nyfikenhet i kombination med förväntan. (”TÄNK om vi får den här lägenheten! Det skulle vara perfekt!”)

Väl på plats på visning försöker man parera den konstant leende mäklaren samtidigt som man ganska snart upptäcker hur lika människor väljer att möblera sina hem. Förmodligen är så inte fallet. Förmodligen är det en home-staging-firma som just nu har snöat in på visst möblemang. Givetvis hade jag hört om fenomenet tidigare, men jag anade verkligen inte att det var så utbrett. Ni som varit på visningar de senaste veckorna och sett identiska lyx-radioapparater i t.ex. köksfönstret och en illgrön rya-matta tillsammans med en gigantisk gråmelerad soffa i vardagsrummet vet vad jag pratar om.

Jag undrar om någon går på det. Vem köper en lägenhet för tre miljoner bara för att det stod en snygg soffa i ett av rummen? Jag hoppas att folk är smartare än så.

En reaktion på ”Home-staging finns på riktigt

  1. Som den blå filten som _alltid_ finns med på alla brottsplatser i Forensic Detectives på Discovery. Spooooky.🙂

Kommentera

