Full poäng för ”effort” – mindre för utförande

Uppsala är speciellt. Utan att egentligen planera det så har den här veckan blivit en riktig Uppsalavecka. Det hela började i lördags då jag och sambon p.g.a. frukostbrist i hushållet åt brunch på stan. Mitt i den kom ett gäng killar in och sjöng några smäktande sånger för ett bord med tjejer. Sången var inte klockren och text och rörelser var väl studentikosa, men andan och känslan var det inget fel på.

Uppsalaveckan fortsatte igår med spex. På UKKen spelas nu ”Tramses II”. Känslan var där densamma – spexet var inte klockrent, men man försökte i alla fall och man gjorde det till 100 %. Inslag som spanske Gandalf, TraNses och inspelat inslag med bl.a. ärkebiskopen (den riktige!) var strålande. Annat, t.ex. knackig sång, bitvis dåligt tempo och inget extranummer, gjorde dock att betyget dras ner. Hur kan man INTE ha ”Walking like an egyptian” som slutnummer? Dessutom var det inte på rim! En musikal, alltså, inget spex.

Det är lätt att säga att det var bättre förr. Jag minns en tid då manskörer var manskörer och spex var spex. Då saknades varken gnistan eller proffsigheten. Både det fantastiska och det fullkomligt absurda och oväntade fanns på plats på samma gång. Men jag vill inte säga att det var bättre förr. Det är bra nu också. Skillnaden är bara att jag är mindre mitt uppe i studentlivet nu än jag var då. Så – kämpa på! Full poäng för effort men mindre för utförande är inte fy skam. Fler personer skulle behöva lägga mer känsla i det de gör och öka sina effort-poäng. Även jag.

En reaktion på ”Full poäng för ”effort” – mindre för utförande

  1. ”Hur kan man INTE ha “Walking like an egyptian” som slutnummer? Dessutom var det inte på rim! En musikal, alltså, inget spex.”

    Vi som skrev manuset ville ha med ”walk like an egyptian” som sångnummer. Vi ville också ha det på rim! Tyvärr var de andra rösterna starkare (men inte fler) i produktionen.

    Hoppas det var kul i.a.f.
    /Andreas Lindblad -manusmäster

Kommentera

