En riktig jul

Vi ska vara glada för att vi inte bor i Danmark. Om vi gjort det hade vi i år inte fått se någon nyinspelad julkalender. En av huvudrollsinnehavarna i årets danska julkalender har dömts till villkorlig dom för sexuellt ofredande. Därför har dansk TV beslutat att ersätta årets julkalender med en repris från förr. Stackars Danmark.

Jag är en av få vuxna som har minnesbilder från alla julkalendrar som sänts från att jag var liten fram till nu. Wikipedias lista över alla finns här. Till mina favoriter hör Trolltider, Sunes jul, Kaspar i Nudådalen och Allrams höjdarpaket. Om SVT framöver har en omröstning lik den som SR hade i år (där lyssnarna fick avgöra vilken kalender som skulle repriseras) skulle jag nog lägga min röst på Kaspar. Så länge som det finns bra skådespelare och en aspekt i programmet som även kan uppskattas av vuxna med något sjuk humor gillar jag det!

Årets julkalender i SVT heter En riktig jul. Vad jag har sett av det än så länge så är jag nöjd. Det finns snö med i bilden (även om den hittills sett förskrämd och närmast ditskottad ut), tomten har en given plats (även om han ser ut som Gandalf) och nissan Elfrid kan komma att visa sig vara just den där aspekten som gör att även vuxna (läs: jag) följer programmet. Det jag inte gillar är att karaktärerna verkar väligt stereotypa. Jag hoppas att jag har fel. Är den ensamstående mamman verkligen så mammig, idyllen så idyllig och bilintresserade herrarna så bullriga och omöjliga att ha att göra med?

Resterande decemberdagar får visa om programmet är värt sitt namn – visar SVT ”en riktig jul”?

Kommentera

