När dödsstraff inte längre är p.k.

Jag har kommit på Kina. Jag förstår vad de sysslar med. Som arrangör av sommar-OS nästa år vill landet visa sin goda vilja. Man vill visa världen att man är ett land värt att investera i. Därför förväntar jag mig att man alldeles snart kommer att minska antalet genomförda dödsstraff. Men jag tror inte att det är något som kommer att basuneras ut. I stället kommer statistiken att visa sig i Amnesty-rapporter etc. Kina förvandlas därmed i omvärldens ögon till ett mer humant land. Ett land ”på rätt spår”. Ett land att börja handla mer och mer med.

Hur kan jag veta det? Det är enkelt. Kina är inte på väg att överge dödsstraffet helt och hållet. De avser bara att införa en ny form av straff. En form som accepteras internationellt och snarare ses som framåtanda och modernt tänkande än som bestraffning. Efter 2012 kan man nämligen tänka sig att placera en man på månen.

Placera en man på månen låter ju bra. Men jag hittar ingenstans uppgifter om att man någonsin tänker ta tillbaka mannen till jorden igen. Eller om man tänker sig att skicka upp en man – eller flera hundra. Min paranoida hjärna går på högvarv. Dödsstraff ersätts med Astronautism. Same shit – different name. Smart.

Kommentera

