Varmt kaffe, anyone?

De som känner mig vet hur jag vill ha mitt kaffe: Gärna och ofta. En dag i den gångna veckan blev därför en helvetesdag eftersom jag var hos tandläkaren och drog ut en tand. Efter det fick jag inte dricka något varmt under ett helt dygn. Snacka om straff. Först är någon våldsam mot min mun. För det får jag betala nästan 1 500 pix OCH förbjuds att dricka kaffe. Tur att visdomständerna i min mun är på väg att bli utrotade. (Jag är mycket nöjd med just det sista ordet i det stycket.)

Den dag i veckan som jag av någon anledning tycker att det nog är lite synd om mig går jag på väg till jobbet förbi Espresso House och unnar mig en stor godiskaffe. Kaffe ska vara varmt. Så var det i USA, och så är det också här. Skillnaden mellan USA och Sverige är dock att där fick man alltid en typ sju centimeter bred pappring runt sin engångmugg för att inte bränna fingrarna. Det får man inte ofta i Sverige. Varför inte? För det första gör det att risken för att man ska spilla drycken över sig blir större då man med samma hand försöker greppa muggen på ovan- och undersidan för att inte bränna sig. För det andra missar kaffeföretaget en inkomstkälla, och företag missar en plats att annonsera på.

I USA är det vanligt att pappringen fylls med ett snyggt formgivet budskap som uppmanade till konsumtion av en webbsida eller något annat. Finns en mer välplacerad reklamplats än så? De flesta människor tar med sig muggen till jobbet, ställer den på skrivbordet och kan inte låta bli att se budskapet runt muggen då man sätter sig vid datorn. Reklam riktade till företag kommer rakt in på kontoret.

Vi får se hur lång tid det tar innan fenomenet kommer till Sverige. Kom ihåg var ni läste om det först. Jag vill ha provision.

Kommentera

