Juloratoriet på Stockholms stadsteater

Trots att jag ofta gillar de teaterföreställningar som jag ser går jag sällan på teater. Orsaken är säkerligen en kombination av dålig vana och att det kostar mer än ett biobesök. I veckan fick jag dock ändan ur vagnen och såg ”Juloratoriet” på stadsteatern i Stockholm. Helt klart en sevärd föreställning.

Om man har dålig teatervana rekommenderar jag att man ser filmen först. Eftersom delar av föreställningen är väl mycket arty farty blir upplevelsen större och mäktigare när man kan lite om storyn. Istället för att spela vissa scener rakt upp och ner händer det att skådespelarna spritter ut i sång och/eller dans. Då blir det ibland svårt att hänga med. Ytterligare en sak som drar ner betyget är att alla på scen inte håller samma klass. Då någon som inte känns klockren spelar mot någon som är lysande syns det pinsamt väl.

Det som lyfter föreställningen är den funktionella men enkla scenlösningen och några rent omänskligt briljanta skådespelarinsatser. Alla teaterföreställningar som i framtiden innehåller både Gerhard Hoberstorfer, Kajsa Reingardt och Magnus Krepper blir med automatik sevärda. En ganska maffig känsla.

Kommentera

