Värdelösa intervjuer

De senaste dagarna har jag i två olika tidningar läst intervjuer med kända människor. Intervjuer som får mig att undra både hur anställningsförfarandet går till då nya skribenter rekryteras och hur arbetssituationen är för dessa skribenter. Är det så att det är puckon som gjort dem, eller beror de fantastiskt dåliga resultaten på orimligt hög arbetsbörda?

Felet med båda intervjuer är nämligen att de ser ut att vara rena avskrivningar av den dialog som exakt ägt rum. Inget tillagt, inget borttaget. Nedskrivna ställda frågor (gärna i fet stil) följs av till synes oredigerade svar. Ett sådant samtal kanske är intressant att lyssna på, men inte att läsa.

Det första exemplet kommer från Metro. Intervjuoffer är Per Morberg som just nu bl.a. har ett matlagningsprogram i TV4+. Artikeln är hemsk. Ni hittar den här. Hela artikeln går ut på att Morberg inte gillar att ge intervjuer och mest är intresserad av att äta sin lunch. Här är ett citat:

Jag hatar att göra intervjuer! Jag har gjort det i 25 år. Jag är fed up, jag är så fed up på att tala om vad fan jag gör för någonting och vad folk tycker om det. Samma jävla skit varenda gång. Kan vi inte snacka om någonting annat?

Och då tycker jag nog ändå att just den delen var en av de mest informativa i hela artikeln… Varför utsätta honom? Varför inte byta intervjuobjekt? Eller varför inte strunta i intervjun och sätta in en stor annons eller något annat på den sidan? Vad som helst hade varit bättre än detta.

Idag intervjuas den danska skådespelaren Mads Mikkelsen i DN. Den artikeln hade jag lite högre förväntningar på. Och den är lite bättre. Men bara lite. Stilen är densamma som i Morberg-intervjun, men Mikkelsen låter sig utfrågas i större utsträckning än TV-kocken. Frågor skrivs i fet stil och är både ointressanta och följs av lika ointressanta svar. Favoritfråga och svar är nog:

– Jaha.
– Jaha.

Mikkelsen får även svara på om han är rik och om han tycker att Benicio del Toro är snygg. Som läsare får jag också veta att han svarar på frågor med mat i munnen.

Som om jag bryr mig.

Kommentera

