Tradition och flärd men ingen Anders

Igår var det åter dags för det årliga öppnandet. Och då menar jag inte av FN:s generalförsamling – även om de också började sitt arbetsår då.

 

Min uppgift under dagen var att se ut som ett klonat får i min blå jobbdräkt och ett ”Fröken Sverige”-band med texten ”Information”. Jag kände mig som resultatet av en parning mellan en spårvagnschaufför och en anslagstavla. Inte sexigt. Bättre klädd var min kompis Riksdagsledamoten som dagen till ära hade kort svart klänning och illrosa strumpbyxor. Jag skulle önska att fler vågade klä sig så – både inom och utanför riksdagens väggar.

 

Mitt personliga mål med dagen var att se Anders Johansson (ena halvan av fantastiska ”Anders och Måns”, numer programledare i P3). Det misslyckades eftersom han inte var en av de över 100 journalister som besökte evenemanget. Hans redaktion hade skickat någon annan. Trist.

 

Kungen var naturligtvis dock där och den enda anledningen till varför jag hörde ”Kungssången” två gånger. Hur trött är kungen egentligen på den? Och hur lyckas han och familjen se intresserade ut hela tiden under en lång regeringsförklaring? Jag är imponerad. Knepet verkar vara att luta huvudet åt sidan, fästa blicken och ibland nicka instämmande/uppmuntrande. Testa på nästa trista möte/släktkalas. Se resultatet som en värdemätare på hur du skulle klara uppdraget som statschef.

Kommentera

