Känner jag mig själv?

Likt många andra har jag fastnat i Facebook. Över Internet kan jag testa mina nyhetskunskaper, visa vilken musik eller vilka filmer jag gillar eller kasta får på mina vänner. Och mycket mer. Jag har också tagit tester som vill berätta vem jag verkligen är. Men hur väl stämmer de egentligen?

Det började med ett test som berättar vem jag är i Mumindalen. Muminpappan tydligen. Jag är ”en romantiker och en drömmare som ofta drömmer mig bort till nya äventyr”. Romantiker, visst. Men äventyrlig? Snarare hemmakär. ”Äventyr” för mig är att testa en lunchrätt jag annars inte väljer snarare än att planera att flytta utomlands.

Det andra testet jag tog visade att om mitt liv är en film är det en romantisk komedi – som ”Bridget Jones” ungefär. Här får jag upp förhoppningarna om testens sanningshalt. Vem vill inte ha en Mr. Darcy? Kanske har jag honom redan nu. Vännerna och alkoholkonsumtionen finns i alla fall på plats i mitt liv.

Det tredje testet visade dock att jag mentalt sett kommer från USA. Absolut inte. Företagskulturen, hierarkierna, inskränktheten och bilfokuseringen är absolut inte ”my bag”. Men kanske ändå? När jag undersökte vem som är min älskling inom kändisvärlden visade det sig att det är David Beckham. Testet förutspådde att vi nog kommer att gifta oss. I så fall är det ju bra om även jag vill bo i USA. Men vill jag gifta mig med en småbarnspappa som bara är ynklig (eller ”skadedrabbad” som han nog själv skulle uttrycka det)? Nej tack.

Hur vet jag om dessa utsagor och profetior är sanning eller inte? Jag får helt enkelt vänta till nästa liv. Det senaste testet jag tog visar nämligen att jag då ska bli ett träd. Om det stämmer hoppas jag att USA då invaderat Finland och att jag och David får växa på samma plats. Mycket romantiskt. Ni som lever längre än mig får i uppdrag att avgöra: Ger testen på Facebook en sann bild av verkligheten? Om min påstådda äventyrliga sida ska tillåtas att lysa igenom mitt annars normala skal vill jag hävda att ni faktiskt kommer att finna mig i vårt grannland i öster.

Kommentera

