Anledningen till varför du just nu läser min blogg

Det finns en ganska ny bok som heter ”Blogging, citizenship, and the future of media”. Ett kapitel handlar om varför männiksor läser bloggar. Här kommer svaret:

Man får information: Tänk vilka fantastiska saker ni läser här!

Det är kul och ett sätt att kommunicera med bl.a. vänner: Just det. Stämmer också.

Man läser bloggar om sådant som man är intresserad av: Självklart är ni jätteintresserade av mig och mina tankar.

För att den som bloggar är bra på att skriva: Stämmer förträffligt väl med denna blogg.

Man finner information som man inte hittar i traditionella källor: Exakt. Min blogg är ett bra komplement till t.ex. DN, ”Lost” och anslagstavlan på Ica.

Det är bekvämt. Bloggen blir ett filter. Läsaren behöver inte själv scanna av medier på samma sätt som annars: Nu behöver ni inte ens tänka själva! Tyck som jag så tycker ni rätt.

Man håller sig uppdaterad inom aktuell politik: Där sprack det. Politik hör nog inte till det vanligaste ämne som jag bloggar om. Konstigt med tanke på var jag arbetar. Men samtidigt en bieffekt av att jag varje dag tränar mig i att vara neutral i kubik.

Så, nu vet ni varför ni med jämna mellanrum läser min blogg: Ni serveras med genomtänkta fantastiska åsikter och observationer, läser välskrivna alster som inte finns i mer traditionell media och för att jag är en otroligt skojig individ. Ni gillar mig helt enkelt. Inte helt förvånande. Blygsamhet är för övrigt ett av mina mest framträdande drag.

En reaktion på ”Anledningen till varför du just nu läser min blogg

Kommentera

