”London, baby!”

När jag i torsdags satt på planet till London tänkte jag på Joey i TV-serien ”Vänner”. Hans ”London, baby!” från avsnitten när Ross ska gifta sig i Storbritannien har fastnat i huvudet. Hotellet vi bodde på ligger i Notting Hill – vilket fick mig att fundera över om man skulle möta Hugh Grant om man klev in i en bokhandel. Jag tänkte också på Natalie Portman i ”Closer”. Hon blir påkörd då hon tittar åt fel håll då hon ska korsa gatan. Engelsmännen kör på fel sida av vägen. Helt lagligt. För att upplysa dumma turister om detta står det ”Look right” eller ”Look left” vid övergångsställena. Men ränderna sitter djupare än så. Trots att man vet om det och ser uppmaningarna tittar man likt väl åt fel håll.

Jag gillar London och återvänder säkert till Storbritannien, landet där:
^ man säger ”whilst” i stället för ”during” och ”prior to” istället för ”before”. Dessutom avslutar man meningarna med ”,yeah.?” – någon sorts konstaterande och retorisk fråga i ett (”I like blogging, yeah.?”).
^ man inte är berömd för sin standard i hus och lägenheter. Därför tyckte man att hotellet var jättebra. Trots att det luktade mögel i badrummet.
^ Chris Cornell finns på riktigt. Jag är nästan säker på att jag såg honom gå genom säkerhetskontrollen på Heathrow. Jag kommer att fortsätta tro det tills någon överbevisar mig.
^ vatten på restauranger gärna serveras i små glasflaskor. Det ger en känsla av att man dricker vodka till maten. Coolt.
^ pubkulturen blomstrar. Jag undrar dock om turistbyrån har skådespelare utsända på stan för att vara patetiska och snacka med turister för att hålla bilden av den brittiska pubkulturen flytande.
^0-meridanen går. En tur till Greenwich rekommenderas. Där ligger också ett sjöhistoriskt museum. Serverar de ”fish & ships”? Jag vet inte, men det vore roligt.

”London, baby!” Eller som britterna skulle säga: ”London, baby, yeah.?”.

En reaktion på ””London, baby!”

Kommentera

