En lördag med min laminerade lista

I ett av avsnitten av den fantastiska TV-serien ”Vänner” introducerades begreppet ”laminerad lista”. Den laminerade listan är fem kändisar som man i ett förhållande kan komma överens om att det är ok att ha sex med – utan att det ska äventyra relationen.

När jag igår var ute med kompisar kom begreppet på tal. Någon var inne på att Sickan Karlsson borde finnas på hans lista. Vi andra undrade om det verkligen var sant eftersom kändisarna på listan ska vara personer som de är och ser ut idag – inte ”Björn Borg 1980” eller ”Sickan Karlsson för 60 år sedan”.

På min lista finns två britter. Det kanske är oväntat eftersom britter inte är kända för sin skönhet (eller för sin matlagning). Förutom dem finns en svensk musiker och en fotbollsspelare. Men vem är nummer fem? Trots att jag faktiskt har skapat en lista kunde jag inte för mitt liv komma på det femte namnet. Det störde mig. Tänk om jag träffat nr. 5 under kvällen, men inte hade kommit ihåg att jag fått stöta på honom? Frustrerande.

Men nu är ordningen återställd. När alkoholångorna skingrats minns jag att nr. 5 är den amerikanska skådespelaren Benicio del Toro. Då har jag inte missat något. Han var inte på Folkoperan igår. Tror jag i alla fall.

Kommentera

