Intressant museum

Varje gång som jag det senaste halvåret besökt Golden Gate Park i San Francisco har jag funderat över den skumma byggkonstruktion som är på väg att ta form vid ett torg mitt i parken. Taket går som i vågor och har vad som ser ut som massvis av runda fönster (eller genomskinliga u-båts-luckor). Nu vet jag vad det är.

Det finns en arkitekt som heter Renzo Piano. Han skapade t.ex. Centre Pompidou i Paris. Han har även ritat det nya huset för California Acadamy of Science, typ Naturhistoriska/Vetenskaps-museum. Det ska bl.a. innehålla akvarium och planeterium. Och ligga mitt i Golden Gate Park.

Museet ska invigas nästa år och kallas för ”the greenest musuem of earth”. Miljötänkande och energieffektivitet är viktigt. Man har tänkt till vad gäller ventilation och energi- och vattenanvändning. Taket ska vara grönt och levande. Det gör inte bara att museet smälter in i sin omgivining utan även att regnvatten kommer att tas upp och användas i museets system. Det fyller också en isoleringsfunktion.

Coolt. En dag måste jag nog åka tillbaka till San Francisco för att se det på riktigt.

Kommentera

