Uppsala universitet i ett bilspel nära dig?

Personer i åldern 18-34 år spenderar mer tid med sitt TV-spel än tittandes på TV. Detta är en stor marknad som företag blir bättre och bättre på att erövra genom anpassad marknadsföring. Då man vet kön, ålder, bostadsort etc. om den som spelar kan man sedan anpassa den reklam som spelaren möter i spelet.

Massive är ett Microsoft-ägt företag som sysslar med detta. I spelen skapas blanka ytor (affischer, TV- och dataskärmar eller på fordon, läskburkar och pizzakartonger). Företag köper sedan annonsplats, preciserar vilken målgrupp de vill marknadsföra sig mot och annonserna uppdateras sedan regelbundet i spelet. Två olika spelare kan alltså, till motsats mot tidigare, stöta på reklam från olika företag.

Givetvis är detta ett sätt för speltillverkaren att tjäna pengar även då spelet lanserats. Men frågan är hur effektiv marknadsföringen är. Massive hävdar på sin webbplats att marknadsföringen blir lyckad och att feedback från spelare enbart är positiv. Undersökningar visar dock ett annat resultat. Spelare ser inte reklamen. Man är för upptagen med att spela spelet för att uppmärksamma det som inte är relevant för att klara den aktuella nivån.

Jag tror att det skulle kännas olustigt om jag stötte på reklam för Åhléns, Systembolaget eller Uppsala universitet i t.ex. ett amerikanskt bilspel. ”Storebror ser mig”, skulle jag tänka. Men förmodligen beror det enbart på ovana. När reklamen byts från Coca-cola till ett lokalt kaffemärke beror det på hur samhällets ekonomi fungerar. Möjligheten att marknadsföra i spel finns. Alltså används den. Speltillverkare är kloka och strategiska, de är inte ute efter att jaga mig personligen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s