Mormoner, mormoner, överallt mormoner

Med drygt 11 timmars effektiv flygtid i ryggen och två kvar till Sverige sitter jag nu på flygplatsen i Amsterdam. Jag är så trött att jag snart ser rosa elefanter.

Jag gillar inte att flyga. Men resan har ändå gått hyfsat såhär långt. Mormonerna verkar dock inte gilla att jag är ateist. De är ute efter mig. På flyg nr. 1 satt jag bredvid en trevlig mormonkvinna som säkert mer än tusen gånger förklarade hur viktig familjen var för henne. På flyg nr. 2 satt jag bredvid en trevlig mormonpojke som äntligen lyckades i alla fall delvis förklara för mig vad som skiljer mormonerna från övrig kristendom. Han var gift, men jag vågade inte fråga om det varit under ett sådant där massbröllop. Om det sitter en mormon bredvid mig på nästa flight också kommer jag att börja ana ugglor i mossen.

Kommentera

