Konsten att ge en blogg ett namn

Det senaste halvåret har jag upptäckt att jag gillar att blogga. Men då anledningen till den bloggens uppkomst är slut och förbi tycker jag att en ny måste startas om bloggandet ska fortsätta. Men vad ska den heta?

På nätet läser jag om hur viktigt det är att ge sin blogg ett bra namn. Att enbart använda det som ens föräldrar gav är tydligen tråkigt. Någon anser att akademiker är bättre än andra på att namnge sin blogg. Jag känner pressen öka. De vanligaste orden i ett bloggnamn är tydligen ”blog”, ”life”, ”weblog”, ”world”, ”from” och ”journal”. De kan väl inte vara svåra att undvika?

Slutligen bestämmer jag mig för sharkandgirl. Shark and girl. sharkandgirl.wordpress.com. Jag är nöjd och känner mig listig och hipp.

Syftet med sharkandgirl är att publicera inlägg som befinner sig någonstans mellan blogg och krönika – ibland mer det ena, ibland mer det andra. Några inlägg i månaden siktar jag på. Jag har ju trots allt ett jobb att sköta och ett liv och leva och hinner inte alltid vara uppkopplad, skärpt och redo för nya inlägg. Jag är inte Michael Arrington (proffsbloggare och blivande stormagnat i bloggvärlden, ligger bakom Techcrunch).

I Sverige finns enligt www.twingly.se ungefär 1 miljon bloggar. De flesta av de största handlar om politik – förmodligen eftersom många politiker ser det som ett bra sätt att kommunicera på och därmed kan blogga på arbetstid. Av naturliga orsaker kommer min säkerligen också att hamna i politikerspåret, men inte hela tiden.

Välkommen till min värld.

En reaktion på ”Konsten att ge en blogg ett namn

Kommentera

